tisdag 6 februari 2018

Olika men ändå likaeriet

Blev utkickad från företagets avancerade finskalektion igår. Tydligen var min finska inte riktigt på samma nivå som alla de andra ickefinska typerna på kontoret som samtliga har finska partners. Skyller på att min partner är både finlandssvensk och tysk. 

Nu ska jag gå med alla som har ickefinska partners. Så bra var jag på finska. På Arcada råkade jag gå en kurs i finska för sjuksköterskor. Tyckte att det var lite väl mycket info om blod, nålar och slangar. Fick därefter skriva på ett papper där jag fick medge att jag var medveten om misstaget. 

Kom att tänka på att när jag började skriva den här bloggen (2008) brukade en av mina främsta grejer vara att lyfta upp skillnaden mellan länderna. Förmodligen något alla nyinflyttade i ett annat land pysslar med. Så småningom slutade jag med dessa listor, framförallt för att Finland blev mer hem.

Så tänker att jag ska göra en back in the days-lista. 

Skillnader:

  • Här köper du inte fryst kött. Din kyckling är alltid färsk. De där stora påsarna alla svenskar har i sina frysar med filéer finns inte här.
  • "Fika" förekommer inte på samma sätt. Man kan ses på en kaffe, lunch eller ett glas. Gå på kafé och äta bulle har jag inte gjort de närmsta fem åren. 
  • Åker man taxi i Helsingfors är föraren en tyst medelålders finsk man. 
  • Vi har ett credit/debit kort. Ett kort som innehåller två val. I Sverige har man ett kreditkort och ett debitkort. Det kan bli jobbigt med vissa betalmaskiner i Sverige där de endast drar kortet och man får signera. Möjligheten att välja finns då inte. 
  • När man köper ett glas vin meddelar man alltid storleken i Finland. 12, 16 eller 24cl. I Sverige får man ett glas med innehåll. Köper man däremot en drink eller shot i Sverige måste man välja 4 eller 6cl. Det gör man inte här. Här får man en 4. 
  • När man köper lunch i Sverige ingår det ofta lunchdryck. Olika läsker i glasflaska eller ramlösa. I Finland ingår vatten. That´s it. 
  • Svenskarna är mycket mer trendkänsliga och klädintresserade. Lustigt nog ser ändå alla likadana ut. Tycker även att utseendehetsen är hårdare och att alla svenskar är hurtigare. 
  • Överlag stressar folk inte upp sig så mycket i detta muminland. Allt är lugnare. Människor går till och med långsammare. 
  • Tågtrafiken verkar fungera.  Hör sällan människor klaga på att VR suger i samma utsträckning som svenskarna hatar SJ. 
  • I Finland är regler och tider till för att följas. Därför går heller inte finnarna mot rött oavsett om det är bilar i närheten eller inte. 
  • Finska politiker kan diskutera helt öppet de mest absurda frågorna utan hämningar. Vill gömma mig under täcket ibland när jag läser referat ur debatter. 
  • Överlag känner jag mig mycket säkrare i Finland. Är oftast räddare i den Stockholmska natten än den finska.
  • Hundar är inte aggressiva mot andra hundar. Sällan hundar skäller på varandra. Beror förmodligen på hundparkerna?
  • På tal om hundar så får de följa med nästan överallt. Barer, butiker, restauranger, kontor, bussar. Har provat klänningar på Zara flera gånger med Milla fastbunden i provhytten. 
  • Bostadslånen. Where to start? Här amorterar man bort sitt lån på högst 25 år. I Sverige verkar man varken amortera eller ha en tidsgräns. (Lite nya ändringar nu dock). 
  • På tal om bostäder så köper vi och säljer aktielägenheter. Detta innebär även att du som ägare får hyra ut ditt hem till vem du vill. Med andra ord finns det privata hyreslägenheter överallt som människor har som investeringar. 
  • Eftersom vi har aktielägenheter har vi därför inte heller någon bostadsrättsförening utan ett husbolag. Borde läsa på lite mer om just den saken.
  • Om du budar på en lägenhet ska du lägga ett underbud. I Sverige gör man tvärtom. 
  • Behöver du välja vilket land du ska ta studiestöd ifrån? CSN eller Kela-stöd? Ta Kela. Dubbla pengarna. 
  • Tandläkaren ingår i sjukvården i Finland. Yepp. 
  • Ni vet de där designerkollektionerna på H&M som alla i Stockholm slåss över? De reas oftast ut här. Tips.
  • I Finland finns inte karensdagar. Full lön får man här. 
  • Vet inte riktigt vad grejen är men får känslan att finnarna är mycket mer skeptiska till fackföreningar? 
Okej. Nu tar vi paus. Lunchen för min del är över. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar